En nationaldagsfest för alla

En dag för alla. Så beskriver Mora kommuns kultursekreterare Susanne Nygårds nationaldagsfirandet i kommunhusparken, som nu åter blir verklighet efter två års pandemiuppehåll.
– Vi gör en extra stor satsning i år, med massor av aktiviteter och en parad där alla kan vara med.

Våmhus folkdanslag och Mora spelmanslag dansar och spelar instrument.

Våmhus folkdanslag och Mora spelmanslag uppträdde under nationaldagsfirandet i Mora 2019.

Nationaldagsfirandet i Mora är en mångårig tradition. De senaste åren har det dock fått ske digitalt på grund av pandemirestriktionerna.

– Men nu är vi åter med full kraft – nästan trettio personer har jobbat för att få ihop ett späckat program med aktiviteter för alla åldrar, säger Susanne Nygårds.

Firandet invigs redan klockan åtta på morgonen då Mora Scoutkår hissar Sveriges flagga i Kommunhusparken och kulturskolechef Melker Brodin spelar fanfar.

– Det bli även öppningstal av kommunfullmäktiges ordförande Lennart Sacrédeus och en utomhusandakt med musik. De som inte har möjlighet att komma så tidigt kan se invigningen på webben – vi livestreamar under dagen på kommunens webbplats.

Det stora firandet drar igång först klockan tolv då det blir fikaförsäljning, fotboll och föreningsaktiviteter i Kommunhusparken.

– Räddningstjänsten finns på plats med brandbil och ambulans, SPF Seniorerna visar upp sitt prisbelönta bihotell och Mora gymnasium har satt upp en särskild fotbollssarg så att alla som vill kan spela fotboll på en liten plan – klockan tolv blir det en knattematch.

Andra deltagare som är klara i skrivande stund är bland annat Mora ridklubb, som har med sig käpphästar, och Fritidsbanken, som bjuder på prova-på-aktiviteter.

– Kvart i två blir det sedan en parad från Fridhemsplan via gågatan till Kommunhusparken. Mora Musikår spelar och alla är välkomna att gå med i paraden – man behöver inte stå vid sidan om och titta på, säger Susanne Nygårds.

I parken fortsätter firandet fram till klockan tre under ledning av konferencier Roger Zakrisson. Årets högtidstalare är Moraknivs vd Johan Burtus.

– När han har talat blir det utdelning av årets priser och stipendier. Kommunstyrelsens ordförande Anna Hed lämnar över utmärkelser till hela 36 personer som har gjort fina idrottsprestationer under året. Men även miljöpriset, kulturpriset och årets kulturstipendier delas ut på nationaldagen.

Firandet inramas av musik och dans med Kulturskolan Miranda, Våmhus Folkdanslag, spelemän och Mora musikkår.

Nationaldagsfirandet i Mora

• Arrangeras 6 juni av Mora kommun.
  • Inleds 08.00 med flagghissning och fanfar i Kommunhusparken.
  • Mellan 12.00 och 15.00 blir det aktiviteter, högtidstalare, prisutdelningar samt en parad från Fridhemsplan till Kommunhusparken.
  • Nationaldagsfesten går att se digitalt via Mora kommuns webbTV Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
  • Vid regn flyttas firandet till Mora bibliotek och kulturhus.
Senast uppdaterad: 12 oktober 2022