Danslektioner ska stärka tjejers psykiska hälsa

Dans för att stärka den psykiska hälsan? Ja, faktiskt. ”Dans för hälsa” är en vetenskapligt utvärderad metod för att minska stress och nedstämdhet hos unga. Nu erbjuder Mora gymnasium tjejer på gymnasiet att komma och dansa två gånger i veckan.

Foto på instruktörerna i Dans för Hälsa, Maja Kjellerås och Sandra Larsen.

Instruktörerna i Dans för Hälsa, Maja Kjellerås och Sandra Larsen. Foto: Daniella Johansson

– Det här är ingen dansskola där man ska visa upp sig – bara en kravlös frizon från stressen där man får röra på sig en stund, säger Maja Kjellerås, danspedagog på Kulturskolan Miranda i Mora kommun.

Icke medicinska insatser för att stärka den psykiska hälsan efterfrågas allt oftare i samhället. Ett exempel är Dans för Hälsa, som har tagits fram vid Örebro Universitet och bland annat utnämnts till årets förnyare inom svensk sjukvård av tidningen Dagens medicin.

– För två år sedan testade vi metoden här i Mora som ett projekt inom Hållbara Mora, kommunens satsning för att stimulera ekonomiskt, socialt eller miljömässigt hållbara idéer. Och det var så lyckat att Dans för Hälsa nu är en del av den ordinarie verksamheten, säger Maja Kjellerås.

Hon leder träffarna tillsammans med Sandra Larsen som är träningsinstruktör vid Mora kommun. Tillsammans tar de två gånger i veckan emot grupper med upp till 15 flickor i gymnasieålder.

– Varje träff börjar med uppvärmning, sedan fortsätter vi med olika rörelsemoment med enkel koreografi och avslutar med avslappningsövningar. Det absolut viktigaste här är rörelseglädjen. Här är inga inträdesprov eller uppvisningar – man är välkommen precis som man är, säger Sandra Larsen.

Hon återkommer flera gånger till just kravlösheten eftersom hon vet att det kan vara ett stort steg att anmäla sig.

– Många av de flickor som kommer hit är blyga och inbundna men blomstrar efter hand när de känner hur de mår bättre och får sin hälsa bekräftad. Det uppstår också en stor gemenskap och trygghet i gruppen. Därför stänger vi varje grupp för nya deltagare när vi väl har börjat.

Pandemin har gjort att Dans för Hälsa har gått på sparlåga det senaste året, men nu i höst kör man igång för fullt igen.

– Vi kommer också att hålla prova på-omgångar för den som är nyfiken och vill testa – det går bra att dyka upp utan föranmälan. Och den som har kompisar eller släktingar som har det tufft – till exempel huvudvärk, magont eller sömnsvårigheter – får gärna tipsa om Dans för Hälsa, säger Maja Kjellerås.

Dans för Hälsa

• En metod där flickor i gymnasiet erbjuds dans i grupp två gånger i veckan för att motverka psykisk ohälsa.
  • Leds av utbildade danspedagoger från kulturskolan i Mora kommun.
  • Startade som ett projekt inom kommunens satsning ”Hållbara Mora” och är idag en del av Mora gymnasiums utbud.
  • Prova på-tillfällen till och med 30 september
  • Läs mer moragymnasium.se/dans Länk till annan webbplats.

Text: Krister Insulander

Senast uppdaterad: 10 mars 2022