Se kommunens livesändning om ungas liv på nätet

Kriminologen och författaren Maria Dufva kommer till Mora för delta i livesända studiosamtal om ungas liv på nätet. Studiosamtalet för föräldrar och allmänhet kommer sändas på Mora kommuns webbTV Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. måndagen den 12 oktober klockan 18.30.

Maria Dufva

Kriminologen och författaren Maria Dufva kommer till Mora för att delta i livesända studiosamtal om ungas liv på nätet. Foto: Pontus Stigberg.

Nätsmart Mora är ett projekt inom Mora kommun som drivs i samverkan mellan för- och grundskoleförvaltningen, socialförvaltningen och polisen. Arbetet med Nätsmart började redan under våren 2017 genom föreläsningar för personal och föräldrar. Även eleverna i Moras skolor började ta del av Nätsmart och Färnäs skola var först ut att sätta nätsmarthet på schemat varje vecka. Nätsmart blev snabbt en framgång och våren 2020 beviljades projektet medel för att kunna genomföra stora satsningar i ämnet under en treårsperiod. Målet är högt satt:

– Mora ska bli bäst på nätsmartarbete i skolan, berättar Erika Olsson.

Vecka 42 arrangeras alltså nätsmartveckan för första gången och huvudgästen är kriminologen och författaren Maria Dufva som skrivit ett stort antal böcker på ämnet nätsmarthet och psykisk ohälsa hos unga.

– Vi vill göra föräldrar, elever och personal medvetna om vad som händer på nätet, vilka utmaningar man kan mötas av och hur vi kan hantera dem, säger Erika Olsson, projektledare för Nätsmart Mora.

Coronapandemin har dock inneburit nya och kreativa lösningar för att evenemanget ska kunna bli av.

– Tanken var från början att Maria Dufva skulle komma hit och föreläsa, men vi fick vända om utifrån läget vi är i idag. Så vi bestämde oss för att göra en digital lösning istället.

Maria Dufva kommer fortfarande till Mora, men istället för en föreläsning med fysisk publik blir det livesända studiosamtal via kommunens webbTV. Utöver Maria medverkar även lokalpolisen Anders Modén och personal från för- och grundskoleförvaltningen.

Totalt blir det fyra olika studiosamtal som riktar sig mot olika målgrupper: föräldrar, personal och elever i årskurs 3-6 samt 7-9.

– Nu ber vi föräldrar och andra som är intresserade att kolla på Marias förinspelade föreläsning och sedan svara på en kort enkät. Enkätsvaren kommer användas som underlag för de livesända studiosamtalen.

Studiosamtalet som riktar sig mot föräldrar och allmänheten kommer sändas på Mora kommuns webbTV Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. måndagen den 12 oktober klockan 18.30. För den som är intresserad kommer det även vara möjligt att titta på de andra studiosamtalen i efterhand.

Nätsmartveckan

Läs mer på natsmartmora.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och följ gärna arbetet med Nätsmart på Instagramkontot skolutveckling_mora

Senast uppdaterad: 13 oktober 2020