Felanmälan

Publicerad: 29 december 2022 Uppdaterad: 14 augusti 2023

Här kan du läsa mer om hur du felanmäler din bredbandsanslutning.

Om det inte fungerar som det ska så kan du först felsöka själv genom att du följer nedanstående steg i tur och ordning.

  1. Koppla ur alla anslutna apparater från din mediabox (router, tv-box etcetera).
  2. Koppla ur strömsladden från strömuttaget i mediaboxen, men låt andra änden av strömsladden, alltså nätadaptern, sitta kvar i vägguttaget. Adaptern kan i vissa fall ta skada om spänningen slås från och till.
  3. Slå från strömmen på liknande sätt till dina andra apparater (router, tv-box etcetera).
  4. När det gått cirka en minut så börjar du med att koppla in strömsladden till mediaboxen igen. Vänta sedan en liten stund så att mediaboxen startar ordentligt.
  5. Koppla in strömmen till övriga apparater och anslut dem i mediaboxen igen.

Om inte dina tjänster kommer igång inom några minuter ska du felanmäla enlig nedan till din tjänsteleverantör- och alltså inte till Mora Stadsnät.
Beroende på om tjänsten fungerat tidigare eller om du precis fått din anslutning inkopplad behöver du anmäla lite olika.

Om tjänsten har fungerat tidigare, men inte gör det nu behöver du i första hand ta kontakt med din tjänsteleverantör.

Begär alltid att få ett ärendenummer!

Om felet inte finns hos tjänsteleverantören kommer de skicka ärendet till kommunikationsoperatören. Kommunikationsoperatören ansvarar för fel på aktiv utrustning i nätet, från den fiberswitch du har hemma till tjänsteleverantören. Skulle felet bero på trasig fiber kommer kommunikationsoperatören ta kontakt med Mora stadsnät.

Om tjänsten aldrig har fungerat och du behöver hjälp att koppla in din utrustning eller om du inte kommer fram till självaktiveringsportalen, kontakta:

SLUTKUNDSSUPPORT 0770-82 55 55

Öppettider helgfria vardagar 08.00-17.00
SMSa BREDBAND till 72660, för att bli uppringd.

Observera att ni som fastighetsägare har ansvar för fiberkabel som ligger på er fastighet. Vid uppkommen skada Kontakta Mora stadsnät eller ring 0250-260 00. Glöm inte att anmäla skadan till ert försäkringsbolag då faktura skickas ut för kostnad av lagning av fiberkabeln.

Som entreprenör görs felanmälan likt ovan.

Senast uppdaterad: 14 augusti 2023