Friskvård och miljövänligt arbetsmoment för både personal och brukare

Socialpsykiatrin ska köpa en cykel och ”Dramatenväskor” för att bryta mönster hos personer med psykisk ohälsa, inspirera till nya sätt att leva och motivera till att på egen hand skapa nya vanor och livsmönster.

Kvinna som drar en dramatenväska
  • Projektägare: Socialförvaltningen, socialpsykiatrin
  • Projekttid: 2019-09-11—2021-12-31

Relaterade nyheter

Projektet på Instagram

Den 15-19 november 2021 tog projektet över stafettpinnen för Mora kommuns Instagram. Se projektets inlägg genom att klicka på bilderna.

Friskvård och miljövänligt arbetsmoments inlägg på Instagram. Inlägg 1 Inlägg 2 Inlägg 3 Inlägg 4

Projekt är avslutat

Personalen på boendena har uppmuntrat och motiverat brukare till att komma i gång med mer vardagsmotion och bidra till sin egen hälsa samt gynna miljön genom att promenera och handla med hjälp av dramatenväskorna, i stället för att ta bilen. Flera brukare har vi lyckats motivera till mer rörelse och nu har vi brukare som självmant lånar väskorna när de ska gå och handla. De uppskattar att de slipper bära tunga kassar hem från affären. De kan även fylla väskorna med pant på vägen till affären.

Personal har i högre grad än tidigare även lyckats få med sig brukare ut både på promenader och cykelturer utan att ha något specifikt ärende. Vi har även utrustat cykeln med vinterdäck så den används även under vintern från och med i år.

Lärande

Det tar tid att förändra tankesätt och invanda mönster både hos personal och brukare. Vi behöver ha ännu mer tålamod.

Vad händer efter projekttidens slut?

Det är redan ett implementerat arbetssätt och vi kommer fortsätta. Vi kanske ska köpa en till cykel och vi har funderat på en elcykel eftersom några brukare har lång startsträcka och är väldigt fysiskt svaga på grund av långvarig ohälsa.

Senast uppdaterad: 3 oktober 2022