Mat i förskola och skola

Vårt mål är att erbjuda barnen goda, näringsriktiga och lustfyllda måltider. Skollunchen ska ge 25-35 procent av dagsbehovet av det dagliga energiintaget. Det är viktigt att äta en bra frukost, frukt eller smörgås till mellanmål och middag på kvällen.

I Mora är engagemanget stort för den goda och värdefulla måltiden.

Dalarna och Mora har bra jordbruksmark och många engagerade livsmedelsproducenter och leverantörer, vilket har bidragit till att skapa goda mattraditioner.

För Mora kommuns kostverksamhet är det viktigt att mat produceras på ett sätt som inte äventyrar matförsörjningen för kommande generationer, öka försörjningsgraden inom Dalarna/Mora och att vi arbetar för att minska vår miljö- och klimatpåverkan. Kostverksamheten tillagar frukost, lunch, middag, mellanmål och efterrätter till matgäster inom förskola, skola, gymnasiet och äldreomsorg. En viktig målsättning i vår verksamhet är att tillaga måltider med hög andel råvaror med lokal anknytning i tillagningskök nära våra gäster.

Illustration med en tecknad bondgård och EU-flagga
Senast uppdaterad: 13 december 2023