Elever visade upp skolgårdsförslag för Strandenområdet

Publicerad: 31 mars 2023 Uppdaterad: 3 april 2023

På fredagen genomförde elever från årskurs 7 på Morkarlbyhöjdens skola och Noretskolan en aktion vid gamla kommunhuset i Mora. Där visade de upp modeller av sina förslag på vad de vill ha på skolgården på den framtida Strandenskolan.

Skolelever visar modeller utanför byggnad.

Elever från årskurs 7 visade upp sina förslag till skolgården på den framtida Strandenskolan. Foto: Josef Björnetun/Mora kommun

Eleverna önskade bland annat ytor för sport- och kulturaktiviteter, mer grönska och fler sittplatser. Förslagen visualiserade med modeller, plakat och mosaiktavlor.

Bland åhörarna fanns både förtroendevalda och tjänstepersoner som arbetar med Strandenprojektet. Eleverna avslutade med att överlämna sina förslag till kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C) och kommundirektör Peter Karlsson.

- Vi är väldigt glada för att få se alla era fantastiska förslag, vi ska försöka ta tillvara på dem när vi bygger skolan. Vi vill att den nya skolan ska få en så bra arbetsmiljö som möjligt för er elever och för era lärare. Ni förtjänar det! sa Anna Hed (C), när hon mottog elevernas förslag.

Aktionen är en del av projektet "Gestalta din livsmiljö" som alla kommunens elever i årskurs 7 har arbetat med under vårterminen, tillsammans med sina bildlärare och konstnären Amanda Larsson.

Senare i vår väntar ytterligare en aktion, men då i de talarstolar som eleverna byggt och placerat på sina skolgårdar.

Skolelver pratar i mikrofon under aktion.

Eleverna önskade aktivitetsytor för både kultur och idrott.

Elev skakar hand med kvinna

Högstadieeleverna överlämnade sina förslag till kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C) och kommundirektör Peter Karlsson.

Man lägger plastboll i rör.

Kommundirektör Peter Karlsson var en av åhörarna som fick lägga sina drömmar för den nya skolgården i "drömlådan". Projektet startade tidigare i våras med att eleverna fick skriva ner sina drömmar om skolgården.

Senast uppdaterad: 3 april 2023