Vad händer i kommunen efter valet?

Publicerad: 12 september 2022

Valet är genomfört och nu finns ett preliminärt valresultat. Men det dröjer ett tag innan de politiska företrädarna för den kommande mandatperioden i Mora kommun är på plats.

På kommunfullmäktige den 24 oktober tillträder de nya ledamöterna.

Klubba som används för att fastställa beslut inom politiken. Mostphotos.

Den 24 oktober tillträder de nyvalda ledamöterna i kommunfullmäktige. Foto: Mostphotos

Här är hållpunkterna på vägen mot en ny mandatperiod:

• Söndag 11 september. Rösträkningen startade i vallokalerna klockan 20.00 och när den var klar rapporterades den till Länsstyrelsen som i sin tur rapporterade till Valmyndigheten. Det preliminära valresultatet finns på val.se Länk till annan webbplats..

• Måndag 12 september. Länsstyrelsen startar den slutgiltiga rösträkningen. Då räknas även personrösterna. Det slutliga valresultatet presenteras löpande på val.se Länk till annan webbplats..

• Onsdag 14 september. Mora kommuns valnämnd räknar de röster som inte han fram till vallokalen på valdagen och det preliminära resultatet från valnatten uppdateras. Valnämnden överlämnar röster och preliminärt resultat för onsdagsräkningen till Länsstyrelsen.

• När Länsstyrelsen räknat klart genomförs sedan den slutliga fördelningen av mandat mellan partierna och ledamöter och ersättare utses till kommunfullmäktige. Oftast sker det inom två veckor efter valdagen.

• Måndag 24 oktober. De nya kommunfullmäktigeledamöternas första sammanträde. Då utses fullmäktiges ordförande, kommunstyrelsens ledamöter, kommunalråd och oppositionsråd samt vilka som ska vara revisorer.

• Måndag 28 november. Kommunfullmäktige utser vilka som ska företräda partierna i alla kommunens nämnder, bolagsstyrelser och stiftelser.
Senast uppdaterad: 12 september 2022