Mora kommun fortsätter mottagandet av ukrainska flyktingar

Publicerad: 23 augusti 2022

Under veckan anländer ytterligare nio ukrainska flyktingar till Mora. Det innebär att Mora kommun snart har tagit emot 36 av de totalt 67 personerna som är anvisade till kommunen. Den här veckan startar även en förberedelseklass för de ukrainska barnen som kommit till Mora.

Flicka med ukrainska flaggan målad på kinden som tittar ut genom ett bilfönster.

Arkivbild, barnet på bilden har ingen koppling till mottagandet av flyktingar i Mora.

I slutet av juni anlände de första 27 personerna som har placerats i Mora av Migrationsverket. Det var sex familjer som välkomnades av kommunens integrationsenhet och fick egna boenden. Under veckan anländer ytterligare nio personer som blir erbjudna plats på ett gemensamt boende, i väntan på egna lägenheter. Totalt 31 personer återstår, som ska bli anvisade till kommunen under året.

Av de flyktingarna som kommit till Mora hittills är fler än hälften barn. En förberedelseklass för de ukrainska barnen startar därför den här veckan. Många äldre barn och ungdomar fortsätter även sin utbildning i Ukraina på distans.

Senast uppdaterad: 23 augusti 2022