Familjer från Ukraina landar i Mora under veckan

Under veckan kommer de första ukrainska flyktingarna till Mora, som placerats här av Migrationsverket. Det rör sig om totalt sex familjer som välkomnas av Mora kommuns integrationsenhet och får egna boenden.

Ukrainska flaggan är hissad i kommunhusparken.

- Vi har haft möjlighet att planera mottagandet av flyktingarna från Ukraina under våren. Vi har bland annat förberett och iordningställt boendena så att vi på ett bra sätt kan ta emot de som blir placerade i Mora, säger Fredrick Bernharth, flyktingsamordnare på Mora kommun.

Enligt Migrationsverkets senaste fördelningstal ska totalt 67 flyktingar komma till Mora under året. En del ukrainska flyktingar har även kommit till Mora på privat väg under våren, via vänner eller familj. De personerna räknas inte in i det nya fördelningstalet.

Många har hjälpt med möbler

Mora kommun har tidigare gått ut med att det finns ett stort behov av möbler för att kunna möblera de boenden som förbereds. Sedan dess har många hört av sig och det har varit möjligt att möblera tillräckligt många boenden så att de första flyktingarna nu kan tas emot.

- Vi vill rikta ett jättestort tack till alla som skänkt möbler och hemutrustning. Med hjälp av er kan vi nu se till att de flyktingar som kommer till Mora får en trygg start, säger Fredrick Bernharth.

Det finns fortfarande ett behov av möbler och hemutrustning. Har du något du vill skänka? Då kan du anmäla det via e-tjänst eller kontakta flyktingsamordnare Fredrick Bernharth.

Skänk hemutrustining via e-tjänst Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 30 juni 2022