Mora kommun kan snart börja ta emot flyktingar från Ukraina

Som en av de större kommunerna i Dalarna kommer Mora kommun börja ta emot flyktingar från Ukraina innan lagförslaget om fördelningen är beslutat 1 juli. De första flyktingarna förväntas komma till Mora i början av juni.

Foto på Ukrainska flaggan hissad utanför kommunhuset i Mora

- Det känns bra att vi kan hjälpa de ukrainska flyktingarna tidigare än förväntat i Mora. Vi är väl förberedda på mottagningen och kan börja ta emot flyktingar så snart avtalet är klart med Migrationsverket, säger Viveka Ländin, chef för arbete och integration på Mora kommun.

I väntan på att den nya lagstiftningen om fördelning av flyktingmottagandet mellan Sveriges kommuner beslutas den 1 juli, har Migrationsverket fastställt en fördelning för varje län. Mora kommun beräknas ta emot 232 flyktingar från Ukraina. Men efter en förfrågan från Migrationsverket har Mora kommun nu sagt ja till att börja ta emot flyktingar redan under juni.

- Det här innebär att flyktingmottagandet kan ske i mer kontrollerade former i Mora. Vi får en jämnare fördelning av ukrainska flyktingar över tid, jämfört med att ta emot många samtidigt, säger Viveka Ländin.

Boenden förbereds

Mora kommun har tillsammans med det kommunala bostadsbolaget Morastrand tagit fram en strategi för att ordna boenden för de ukrainska flyktingarna som ska komma till Mora. Just nu pågår förberedelser med att möblera boendena.

- Vi strävar efter att kunna erbjuda långsiktiga lösningar så att de ukrainska flyktingarna som kommer till Mora kan få en trygg start, säger flyktingsamordnare Fredrick Bernharth.

- Vi kommer så långt det är möjligt ordna med egenhushåll till dessa personer. Vårt största behov just nu är möbler och husgeråd. Vi är tacksamma för alla som kan och vill hjälpa till och samla ihop det som behövs, säger Fredrick.

Om du har möbler eller husgeråd att skänka kan du kontakta flyktingsamordnare Fredrick Bernharth via e-post.

Senast uppdaterad: 3 juni 2022