Digital satsning minskar utanförskapet

Både äldre och nyanlända saknar ofta digital kompetens och kan lätt hamna i ett utanförskap. Därför inledde Mora kommun förra hösten en satsning på att öka den digitala delaktigheten hos de två grupperna. Och projektet
blev en succé – nästan 300 personer har fått hjälp med bank-ID, e-post och
andra digitala tjänster.

Foto på Sonja Viklund och Omid Azimi som kollar ner mot en dator och ler.

Sonja Viklund, enhetschef för Mora kulturhus och bibliotek och Omid Azimi, projektledare för ”Digital kompetens och digital delaktighet för alla”.

Omid Azimi anlände till Sverige från Afghanistan 2015 och har gått teknikprogrammet på Mora gymnasium. Han har själv haft stor hjälp av det digitala för att komma in i samhället och lära sig språket, och som projektledare för ”Digital kompetens och digital delaktighet för alla” hjälper han nu andra.

– Det kan vara både brist på kunskaper eller att de saknar tillgång till datorer. Men Internetstiftelsen har konstaterat att äldre och nyanlända sticker ut. Därför har vi avgränsat vårt projekt till de grupperna – vi vänder oss exempelvis inte mot barn och ungdomar.

I början försvårades projektet av pandemin – det är ju svårt att ha digitala möten med personer som saknar just digital kompetens. Men efter hand som restriktionerna har släppt så har antalet besök blivit fler.

Foto på Omid Azimi.

Projektledare Omid Azimi.

– De flesta vill ha hjälp med bank-ID, e-post, tidsbokning och biljettinköp. Många har precis skaffat en smart telefon och behöver hjälp med att kunna använda den. Hos oss får de testa sig fram och lära sig mer om exempelvis olika appar, bank-id och kommunens e-tjänster, säger Omid Azimi.

Två dagar i veckan har han drop-in på kulturhuset. Det går också att boka individuella besök och Omid har dessutom tagit emot besökare på filialerna i Våmhus, Venjan och Sollerön.

– Första gången jag var där stod folk i kö så det finns verkligen ett behov, säger han.

Nu när samhället öppnat upp planerar han även att besöka föreningar och församlingar i Mora.

– Jag kommer gärna ut – det är bara att höra av sig. För vi vet att det finns många som har behov av den här hjälpen. Och projektet pågår även hela nästa år så det finns fortfarande möjlighet att få hjälp. Sedan hoppas vi på en förlängning – antalet e-tjänster ökar hela tiden så behovet av digital kompetens kommer inte att minska, tvärtom. Men inga beslut är fattade ännu, så passa på nu!

Digital kompetens och digital delaktighet för alla

• Har fått bidrag från ”Hållbara Mora”, som kommunen startat för att stimulera ekonomiskt, socialt eller miljömässigt hållbara idéer.
  • Leds av Omid Azimi, som tar emot besök på Kulturhuset tisdagar 10.00-12.00 och torsdagar 14.00-17.00. Ingen föranmälan krävs.
  • Både föreningar och privatpersoner är välkomna att förhandsboka möten med Omid på omid.azimi@mora.se eller 0250-267 48.
  • Projektet pågår till och med 2022 för att sedan utvärderas.

Text: Krister Insulander

Senast uppdaterad: 16 december 2021