Livesända studiosamtal om nätets möjligheter och utmaningar

Den 23-25 november arrangerar Nätsmart Mora en Nätsmartvecka för andra året i rad. Veckan är den här gången ett samarbete med Prinsparets stiftelse, som kommer att prata om hur man skapar en trygg digital värld för unga.

Johanna Lindström, projektledare för Prinsparets stiftelse, står framför en filmkamera inne i Hemusgården.

Förra veckan besökte Johanna Lindström, projektledare för Prinsparets stiftelse, Hemusgården i Mora för att spela in föreläsningar om nätsmarthet. Föreläsningarna kommer användas som underlag inför studiosamtalen.

- I stället för att arrangera stora föreläsningar med fysisk publik så har vi valt att även i år arrangera livesända studiosamtal via kommunens webbTV. Det blev ett populärt inslag förra året och vi hade många tittare på sändningen för vårdnadshavare och allmänhet, säkert fler tittare än vi skulle haft besökare på en föreläsningskväll, säger Erika Olsson, projektledare för Nätsmart Mora.

I studiosamtalen kommer en panel diskutera ungas liv på nätet utifrån olika perspektiv. Panelen består av elever, personal från skola och polis samt föreläsare från Prinsparets stiftelse. Studiosamtalen riktar sig till olika målgrupper:

• vårdnadshavare och allmänhet
  • personal i grundskola, socialförvaltning och polisen
  • elever i årskurs 3-6
  • elever i årskurs 7-9

- Vårt mål med Nätsmartveckan är att vi vill göra föräldrar, elever och personal medvetna om vad som händer på nätet, vilka utmaningar de kan mötas av och hur de kan hantera dem. Vi tror att panelen kommer kunna bidra med både viktig kunskap och ett bra engagemang i livesändningarna. Det kommer bli riktigt bra!, säger Erika Olsson.

Studiosamtalet för vårdnadshavare och allmänhet livesänds 23 november klockan 18.30. Studiosamtalen för elever och personal kommer visas under skol- och arbetstid. Alla studiosamtal kommer att kunna ses live eller i efterhand via Mora kommuns webbTV Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Senast uppdaterad: 16 augusti 2022