Kom och slå ett slag för vintercyklingen i Mora

Mora kommun och Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) arrangerar ett evenemang med temat vintercykling på torsdag 21 oktober. Välkommen till Saxviken och prata med oss om hur Mora kan bli bättre för cyklister, gå på tipspromenad och vinn cykelrelaterade priser!

Eva Larsson, miljösamordnare på Mora kommun, visar upp dubbdäck för cykeln.

Eva Larsson, miljösamordnare på Mora kommun, kommer att finnas på plats på Saxnäs under torsdagens cykelevenemang. På bilden visar Eva upp utrustning som kan vara bra att ha om man ska cykla på vintern.

En av sex Morabor tar cykeln till jobbet eller skolan minst en gång i veckan under vinterhalvåret. Men vi kan bli ännu fler!

– Vi vet att många tar cykeln till jobbet och skolan under sommarhalvåret men när det blir mörkare och svalare ute går många tillbaka till bilen igen. Genom det här evenemanget vill vi uppmuntra fler Morabor att våga ta cykeln även under hösten och vintern, säger Eva Larsson, miljösamordnare på Mora kommun.

Evenemanget genomförs i samarbete med Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. De besöker Mora för att prata om säker cykling och anordnar bland annat en tipspromenad och skattjakt med möjligheten att vinna presentkort och cykelhjälmar.

– Jag och mina kollegor från Mora kommun kommer också att finnas på plats för att prata om hur Mora kan förbättras för cyklister, ge tips om vintercykling och dela ut reflexband. Håll även utkik i Mora kommuns kanaler för en spännande tävling som går av stapeln 21 oktober!, säger Eva.

Cykeldag i Mora

• Torsdag 21 oktober klockan 13.00-17.00
  • Mora kommun och NTF Dalarna finns på plats vid Saxviken (grönområdet vid glassbåten).
  • Gå på tipspromenad, delta i tävlingar och prata om vintercykling.
  • Följ gärna Mora kommun på Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. där vi kommer publicera inlägg med temat vintercykling och bilder från evenemanget under veckan.
Senast uppdaterad: 18 oktober 2021