Ny digital tjänst för anhöriga vid demenssjukdom

Nu erbjuder Mora kommun den digitala tjänsten ”Demenslotsen”. Tjänsten är till för att ge kunskap och stöd för dig som anhörig, närstående eller personal till en person med demenssjukdom.

En kvinna och hennes gamla mamma

Mora kommuns anhörigstöd erbjuder sedan tidigare den digitala tjänsten ”En bra plats” och utökar nu med tjänsten ”Demenslotsen”. Båda tjänsterna erbjuder lättillgänglig information, forskning och fakta som kan vara användbar för dig som är anhörig till en person med en sjukdom eller funktionsnedsättning.

Genom Demenslotsen kan du som anhörig till en person med demenssjukdom få information om de olika stadierna av en demenssjukdom och vilket stöd du kan få. Det är även en säker plats för att prata om dina erfarenheter med andra anhöriga, och du kan välja att vara helt anonym.

- På anhörigcenter arbetar vi aktivt med anhörigstöd till många olika målgrupper. Vi hoppas att vi kan hjälpa och nå ut till så många kommuninvånare som möjligt genom att vi nu kompletterar det fysiska stödet med ännu en digital plattform, säger Kristina Matsuhashi, anhörigkonsulent på Mora kommun.

Du som är folkbokförd i Mora kommun kan använda Demenslotsen genom att logga in med ditt personnummer. Om du inte bor i Mora men har en anhörig i kommunen kan du logga in med en aktiveringskod.

- Du får koden genom att kontakta någon av oss på anhörigstöd, säger Maria Sjösten Andersson, anhörigkonsulent.

Gå till Demenslotsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 7 oktober 2021