Moras skolor minskade matsvinnet – firas med Nobellunch

Kommunens elever och skolpersonal har tillsammans gjort stora framsteg med att minska matsvinnet inom för- och grundskolan. Nu uppmärksammas deras insats med en trerätters lunch på Nobeldagen!

Anine Karlsson och Mira Eriksson i klass 7B på Morkarlbyhöjdens skola

"Vi tycker det är bra att alla äter upp sin mat och gör sitt för att påverka matsvinnet och miljön", säger Anine Karlsson och Mira Eriksson i klass 7B på Morkarlbyhöjdens skola och visar stolt upp sina tomma tallrikar.

Under vår- och höstterminen har alla elever i Mora kommuns förskolor och grundskolor varit involverade i ett matsvinnsarbete. Målet är enkelt – vi ska minska tallrikssvinnet. Tallrikssvinnet är det som är över på tallriken efter att man har ätit sin måltid, som sedan blir slängt i komposten.

Kökspersonalen har arbetat aktivt med att upplysa eleverna om hur de kan påverka matsvinnet och ge en daglig påminnelse om hur mycket mat som slängs varje dag i matsalarna. Resultatet är att skolorna nu har gjort stora framsteg med att minska mängden mat som slängs varje dag.

Foto på en whiteboardtavla där kökpersonalen skrivit upp hur mycket mat som slängdes dagen innanFörstora bilden

Komposttunnan togs bort

På Morkarlbyhöjdens skola har de dessutom gått ett steg längre, under vecka 47 tog de helt bort komposttunnan i matsalen. Syftet var att få alla elever att äta upp de portioner de själva lagt upp på sina tallrikar.

Resultatet överstiger alla förväntningar. Efter fem skoldagar utan komposttunnan kan skolan konstatera att det inte längre finns ett behov av att slänga bort mat. Personalen i skolköket är mycket nöjda över resultatet och prisar eleverna för deras goda insats för att minska matsvinnet i skolan. Komposttunnan tas nu bort under resten av terminen!

– Jag är så stolt så jag nästan spricker, säger Morkarlbyhöjdens kökschef Elisabeth Tomth.

Firas med 3-rätters lunch

För att fira den stora framgången med minskat matsvinn bjuds alla elever och pedagogisk personal inom för- och grundskolan på en 3-rätters meny under Nobeldagen den 10 december.

– Gör man någonting enat tillsammans där alla förstår sin del och syftet med hur man kan påverka miljön, så kan man göra skillnad. Morkarlbyhöjden har tagit detta initiativ ett steg till, vilket är unikt och få som klarar av i Sveriges skolmatsalar. Nyckeln till framgången är att man arbetar aktivt, gemensamt med tydlig kommunikation och målmedvetet på hela skolan, säger Mora kommuns kostchef Andreas Hermansson.

Senast uppdaterad: 4 april 2022